Γιατί αποδίδω λιγότερο από αυτό μου πραγματικά μπορώ;

Όποιο κι αν είναι το είδος της εργασίας του καθενός, κάποτε μπορεί να βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση να πιάσουμε τον εαυτό μας ακινητοποιημένο, χωρίς έμπνευση ή όρεξη για δουλειά. Αν κατανοήσουμε τους λόγους που συχνά μας ακινητοποιούν , είναι πιθανό να ξεκινήσουμε την επόμενη μέρα με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση τις εργασίες που αναβάλαμε,  αυξάνοντας τα επίπεδα της αποτελεσματικότητας και εν συνεχεία της αυτοεκτίμησής μας.

Παρακάτω παραθέτω μερικούς από τους λόγους  που δεν αποδίδουμε όσο πραγματικά μπορούμε:

Τελειομανία
Το στρες της τελειοθηρίας μπορεί να γίνει ο απόλυτος καταστροφέας της ευτυχίας μας, τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Ένας λόγος που οι τελειομανείς καθυστερούν ή αποδίδουν ελάχιστα κατά τη διάρκεια του έργου τους, είναι ο φόβος της αποτυχίας, της κριτικής και της ταπείνωσης. Κάποιες ερωτήσεις που θα μπορούσαν να προκαλέσουν τις πεποιθήσεις μας είναι: α) Τι σημαίνει για μένα να είναι κάποιος τέλειος; β) Τι κάνει ένας τέλειος άνθρωπος; γ) Υπάρχει ο τέλειος άνθρωπος; δ) Τι λέει για μένα το γεγονός ότι δεν ανέχομαι την κριτική; ε) Τι λέει για μένα ο φόβος της απόρριψης;
Ο φόβος της κριτικής
Πίσω από το φόβο της κριτικής, υπάρχει ο φόβος της απόρριψης και πίσω από το φόβο της απόρριψης υπάρχει η αντίληψη ή η πεποίθηση που έχουμε διαμορφώσει για την κοινωνία. Αν μας συνέβη κάποια στιγμή ένα στρεσογόνο γεγονός (π.χ. μία δημόσια παρουσίαση/ομιλία η οποία χλευάστηκε) ή αν τα πρότυπα από την οικογένεια μας δημιούργησαν πεποιθήσεις τύπου «τι θα πει ο κόσμος», τότε είναι πιθανό να υποφέρουμε από το άγχος της κριτικής και να μην μπορούμε να αποδώσουμε στο έργο που έχουμε αναλάβει.
Υπερβολικό άγχος
Άγχος βιώνουμε όλοι μας κάποιες φορές. Το ερώτημα είναι αν το άγχος αυτό μας κινητοποιεί να δράσουμε ή αν μας καθηλώνει. Η παρουσία άγχους από μόνη της δεν αποτελεί πρόβλημα. Αν δεν υπάρχει διαγνωσμένη παθολογία, τότε θα πρέπει να γίνει εκτίμηση της κατάστασης με τη χρήση των ακόλουθων απλών ερωτήσεων:

α) Δυσκολεύομαι πολύ να ελέγξω την ανησυχία μου;

β) Ποια σκέψη με αγχώνει;

γ) Είναι ρεαλιστικό αυτό που σκέφτομαι;

δ) Τι συναισθήματα παράγει η σκέψη μου;

ε)Πως με εξελίσσουν οι συγκεκριμένες σκέψεις;

στ) Είναι πραγματικά αληθινές;
Φυγοπονία
Η φυγοπονία σχετίζεται με τα επίπεδα της ωριμότητας κάποιου να αναλάβει ευθύνες και να τις φέρει σε πέρας και βέβαια σχετίζεται σε υψηλό βαθμό με την οκνηρία. Ίσως κάποιος να προτιμήσει μία δικαιολογία τύπου, «η αλήθεια είναι ότι δεν προσπάθησα αρκετά» παρά να βρεθεί στη θέση να δικαιολογεί μια πιθανή αποτυχία ενώ – κατά τη γνώμη του – έκανε ότι μπορούσε να παραδώσει ένα πετυχημένο έργο.
Στην ενήλικη ζωή, εκείνο που προάγει την εξέλιξη και τελειοποίηση μας στο επαγγελματικό επίπεδο, είναι η ικανότητα στοχοθέτησης και το ποσοστό της δέσμευσής μας προς την υλοποίηση των στόχων μας. Αυτό προϋποθέτει ικανότητα ελέγχου των καταστάσεων και ανάληψη ευθύνης. Η στάση που έχουμε απέναντι στη ζωή εν γένει, θα καθορίσει το μέλλον μας, τις απολαβές μας και την ευτυχία που θα βιώσουμε στο δρόμο προς την αυτοπραγμάτωση.

Recommended Posts

Leave a Comment